donderdag 12 september 2013

Roze bloed

Alvast even een snelle update tussendoor.

Afgelopen dinsdag heb ik weer bloed gedoneerd. Dacht eerst even dat ik de keuring vooraf niet zou doorkomen. Ben nogal vermoeid de laatste tijd en verwachtte eigenlijk dat mijn Hb te laag zou zijn. Maar deze was mooi boven de 7.5 die donerende vrouwen moeten hebben (7.9) en de bloeddruk was ook weer in orde (123/89). Dus op naar de stoel.

Deze keer meteen voor prikken in de rechterarm gekozen aangezien ze vorige keer links geen ader konden vinden. Dit ook verteld aan de prikster, die even naar mijn arm keek en voelde en meteen zei: Ik roep zo een collega voor u, die heeft nu nog even pauze, maar is over een minuut of 2 weer terug’. Ofwel, er werd weer een ZEP’er bijgehaald (een Zeer Ervaren Prikker). Die had binnen no-time een ader gevonden en voor ik het wist zat de naald erin. En dan maar weer wachten en kijken hoe snel het zakje zich vult.
Dat vullen ging deze keer aardig snel, waar ik me over verbaasde. Vorige keer een minuutje of 12, nu binnen 7 minuten. Een persoonlijk record!

Maar ook een persoonlijk record in misselijk worden en vlekken zien. Waar ik het de vorige keer keurig had toen ik al weer weg was, was het nu binnen een minuut zover.  Dus een prikster aangesproken en HOPPA…..stoel naar achter, benen in de lucht!
Dit leverde nog een lachbui op, want ik moest meteen denken toen ik naar een opgieting in een sauna ging waar ik werd bevangen door de hitte. Zodra de mogelijkheid er toen was, ben ik weggelopen (of eigenlijk gerend) om buiten in mijn blote nakie met de benen in de lucht te gaan liggen.

Maar goed, terug naar Sanquin, heb daar dus een poos in de stoel gelegen, wat te drinken gehad in de stoel, nog wat gedronken en gegeten in het ‘bijkomhoekje’ en richting huis. Blij dat ik thuis was, want ik kon alleen nog maar op de bank hangen/liggen.

Ik moet heel eerlijk bekennen dat het geven van bloed me aardig tegenvalt qua nasleep. Ik kan na de donatie niet veel meer, ben de volgende dag erg moe (nog vermoeider dan normaal) en krijg meestal ook wel een migraine aanval daarna. En of het toeval is of niet, na de donatie heb ik ook veel meer last van mijn schouder (word geprikt aan de kant van de verkeerde schouder).

Via de DZP-topic op Fok kwam ik erachter dat ik eventueel ook minder bloed zou kunnen geven, namelijk 300ml ipv 500, dus ik denk dat ik maar met Sanquin moet gaan praten over wat de mogelijkheden zijn. Misschien is plasma geven ook wel beter, heeft dat minder invloed op mijn gestel (waar ik normaliter al een achterstand heb).
Ik wil heel graag iets geven, maar het moet niet ten koste gaan van mijn eigen gezondheid.

Maar goed, vandaag een halve migraine aanval, dus het was bankhangen en –liggen. Op Fok was aangeraden op de documentaire Oud Roze te kijken. Die heb ik braaf opgenomen en zojuist bekeken.

Oud roze is een documentaire over de Roze Salon van Humanitas in Rotterdam. Hier komen roze ouderen, ofwel, oudere homoseksuele mensen, bij elkaar, vertellen elkaar verhalen en vinden steun en vriendschap bij elkaar.
Enkele van deze mensen hebben aan  Rotterdamse theaterschrijvers hun verhaal verteld en de schrijvers hebben hier een theatervoorstelling van gemaakt: Vriendschapzulk een mateloos verlangen.
In de documentaire zie je hier stukjes uit, zie je interviews met de hoofdpersonen uit het theaterstuk en zie je een bijeenkomst van medewerksters van Humanitas over dit onderwerp.
I
ndrukwekkend om te zien hoe het leven van oude mensen zo door hun geaardheid is bepaald. Tot 1973 was homoseksualiteit een psychische ziekte die opgenomen was in  het DSM classificatiesysteem. Ofwel, vallen op je eigen geslacht was not done. En veel ouderen hebben deze classificatie niet kunnen loslaten, dus zullen niet voor hun seksuele geaardheid uitkomen. Of zoals de mevrouw van Humanitas zei: ze sterven in de kist in de kast.  Die mensen zijn nog steeds bang voor reacties op hun geaardheid, zijn bang dat ze gepest of aangevallen zullen worden.
Van de mensen die er wel voor durfden uit te komen, hebben heel veel mensen eerst nog een dubbelleven gehad of eerst geleefd als heteroseksueel.
Triest als je er over nadenkt. En dan te bedenken dat er nog steeds heteroseksuele mensen zijn die het nog steeds niet accepteren….

Goed, de bank roept mij weer…
Voor morgen staat het kopen van een spaarpot op het programma, die heb ik nog steeds niet aangeschaft.

Verder nog wat Twin Peaks de komende dagen en de documentaire Fahrenheit 9/11. En zondag weer een weekoverzicht!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten