donderdag 5 september 2013

Who killed Laura Palmer?

Ergens, begin jaren '90, was er een serie op tv die je of te gek vond, of waar je helemaal niks aan vond. Die serie was Twin Peaks en ik behoorde tot de eerste groep. Elke zondagavond (geloof ik) zat ik klaar om me bezig te houden met het oplossen van de moord op Laura Palmer, met de bijbehorende rode wangetjes van spanning.

In het kort het verhaal:
In het stadje Twin Peaks wordt op een ochtend het lichaam gevonden van Laura Palmer, inwoonster van het stadje. Ze is vermoord, maar de grote vraag is door wie. Om die vraag op te lossen wordt Special Agent Dale Cooper ingezet. Een ietwat vreemde FBI agent met een voorliefde voor 'a damn fine cup of coffee' , cherry pies en doughnuts. 
Eenmaal in Twin Peaks aangekomen valt hij voor de charmes van het stadje en leert de inwoners kennen. Inwoners met dubbele agenda's, met twee gezichten, twee levens, eigenaardige karakters. Zelfs Laura Palmer is niet wie ze lijkt te zijn.

Het was een serie die toen een enorme cultstatus had in Amerika. In Nederland een stuk minder, maar dat maakte het voor mij niet minder leuk om te bekijken. Zoals gezegd, rode wangen tijdens het kijken en nadien niet altijd durven slapen (vooral als Bob weer eens in beeld was geweest).
Ergens tussen 1998 en 2003 is het nog een keer op de Nederlandse televisie uitgezonden, wederom braaf bekeken door mij, inclusief de rode wangetjes.

Een week of 4 geleden zag ik een foto van Dale Cooper. En het begon te kriebelen, ik wilde de serie wel weer zien. Dus op de Day Zero lijst gezet.
Maar de kriebel bleef, 's middags de dvd box erbij gepakt en begonnen met kijken. Seizoen 1 is niet zo heel lang, maar 8 afleveringen. Halverwege de avond was ik al bij aflevering 6, dat schoot dus lekker op. Maar aangezien ik toch echt wilde gaan deelnemen aan Day Zero (en niet alleen een lijstje zonder einddatum, want dan gebeurt er niet veel), ben ik wat langzamer gaan kijken. 
Inmiddels ben ik bij aflevering 9 van seizoen 2 aanbeland, nog 14 en ik ben er weer doorheen. De rode wangen zijn inmiddels wat minder, het is een serie die het nu waarschijnlijk niet zou redden op tv, maar hij blijft geniaal!

Dan is het tijd voor de film Fire walk with me, de film die na de serie uitkwam maar die laat zien wat er gebeurde voordat Laura Palmer werd vermoord (en die ik tot heden nog nooit heb gezien, maar wel al een jaartje of 10 in mijn bezit heb).

Ik geloof dat ik het weekend weer even op visite ga in Twin Peaks....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten